QQCSKA

Online és offline pedagógiai módszertár. Az oldal tartalma szerzői jogi védelem alatt áll."

Bognár Amália

magyar-történelem szakos tanár

Címkefelhő

Qrqqcska

Qrqqcska

Kukucskáljunk Qr-kóddal


A Qr-kódról már írtam (lásd. Mire használtuk a Qr-kódot? bejegyzés), a Qrqqcska-füzet ennek egy továbbfejlesztett változata.

Vegyél egy témakört, és rejtsd el Qr-kódokban, majd az elkészült Qr-kódokat lamináld, és fűzd össze.

Mese témaköréhez kapcsolódó feladatsort közzéteszem. Ebben az egyszerű szövegezett feladattól a weboldalak segítségével megoldandó feladványig minden megtalálható.

 

Qrqqcska-füzet:

 

János vitézből származó idézeteket is generáltam, az elkészült füzet nagyon jó rendszerezőórán, valamint IKT bevezetésére 5. évfolyamon (főleg, ha először találkoznak ilyennel a diákok). Szólások, közmondások témaköréhez is készült már Qrqqcska.



Qr-kód

Mire használtuk a Qr-kódot?


Egy olyan eszközt szeretnék bemutatni, amely egyre szélesebb körben terjed, hisz találkozhatunk vele különböző termékeken, plakátokon, múzeumokban: ez a QR-kód.

A QR-kód egy olyan mobilkód, amely tartalmazhat rövid szöveget, webcímet, névjegyet, GPS koordinátákat (Námesztovszki, 2013). Bármilyen irányból leolvasható és könnyen generálható, a létrehozásához szükséges szerkesztőfelület használata egyszerű.

A gyerekekkel először erdei iskolában próbáltuk ki. Előzetesen mindenki megnézte, van-e az okos telefonján QR-kód olvasó, ha nem talált ilyen applikációt, akkor letöltötte azt. A mobilkódokban elrejtettem az erdő fohászát, erdei állatok jellemzőit, az év madarának és hüllőjének leírását. Egy kis madár szállította a gyerekekhez a feladatokat és csoportokban oldották meg azokat.

 

QR- kód az erdei iskolában

 

Ha rövid információt kódolok, akkor nem kell internet az üzenet eléréséhez, a ráfókuszálás után, rövid idő alatt megjelenik. Mielőtt a gyermekek elé kerül, mindig tesztelni kell, hogy leolvasható-e a mobilkód.

Irodalom órán az ajánlott olvasmány feldolgozásánál használtuk, ahol a tanulók már generáltak is kódokat. Természetesen abban az osztályban, ahol először találkoztak a diákok ezzel az eszközzel, ott megnéztük, hogy hogyan működik a szerkesztőfelület (http://www.gr-kod.hu).

 

Útmutató QR-kód generálásához

 

Csukás István Vakáció a halott utcában című regénye kapcsán, a QR-kódokban egy a nyomozást nehezítő, féligazságokat tartalmazó mondatot kellett elrejteni, majd e-mailben elküldeni nekem. Az elkészült kódokat PowerPointba tettem, majd bevittem tanórára, ahol leolvastuk azokat.

QR-kód leolvasása tanórán

A kódolt mondatokat felolvastuk és megbeszéltük, hogy mennyire felelt meg a megoldás az utasításnak, és mennyire a regény cselekményének.

Egy-egy tanóra elején motivációs feladatként is felhasználható, de irodalom órán például az alábbi kódot olvastuk le kooperatív munkában zajló, rendszerező tevékenységként:

Feladat: okos telefonod segítségével nyisd meg a QR-kód alkalmazást és olvasd le az abban elrejtett információkat, majd oldd meg a feladatot!

Megoldás: ballada

 

Az erdei iskolában a természet és a digitális világ összekapcsolása jó megoldásnak bizonyult. Az otthoni kódolás és a tanórai leolvasás újdonságot jelentett a regény feldolgozásában, hisz így is előkerültek a szereplők és azok jellemzése, az ok-okozati viszonyok feltárása, ráadásul izgalmas, korszerű változatban. Egy-egy tanórai részfeladatként is megfelelően motiválta a gyerekeket.

 

Felhasznált irodalom:

Námesztovszki Zsolt (2013): Élménypedagógia QR-kódok segítségével

URL: http://bit.ly/1Evo9Sl (2014. nov. 10.)

 

Megjegyzés: az erdei táborban bicajoztunk, amit nem toltunk túl, madarkat gyűrűztünk, túráztunk, kéregmintát vettünk. A digitális megoldás egy napló készítésével társult, amelyben dokumentáltuk mi is történt velünk. (Kétkedőknek: igen, kint voltunk a szabadban)

 

Példák, erdei iskola:

Erdő fohásza:              Kívánságlista:                   Zűrzavar:

Feladatok forrása: http://bit.ly/1pqEg1d

 

Példák, regény feldolgozására:

Csukás István - Vakáció a halott utcában

igaz-hamis állítások a regényből (tanulói munkák)