QQCSKA

Online és offline pedagógiai módszertár. Az oldal tartalma szerzői jogi védelem alatt áll."

Bognár Amália

magyar-történelem szakos tanár

Címkefelhő

Tanuljunk, kódoljunk Ozobottal bármely tanórán!

Tanuljunk, kódoljunk Ozobottal bármely tanórán!

 

Ozobot egy aprócska robot, amely színkódok alapján közlekedik és közben fényjeleket ad. Útra kel filccel megrajzolt pályán, ujjunkkal előírt útvonalon táblagépen, és kódolhatjuk blokk alapú elemekkel PC-n (hasonlóan a Sratchhez). Ennek alapján elmondható, hogy az óvodáskorú gyermektől a kamaszig, valamennyi életszakaszban használható.

Közeledik a Kódolás hete (2017. okt. 7-22.), ezért keresgélni keztem, hogy lássam, hogyan köthető össze "Ozi" bevetése a különböző témájú tanórákon. A robot szabadon választ irányt a kereszteződéseknél (a megrajzolt pályán), csak akkor nem, ha a megfelelő színkóddal utasítjuk merre menjen.

1. Matematika

Használható szögek megismeréséhez, alkotásához, utat "építhetünk" a matematikai műveletek és az eredmények között.

Ezen a honlapon (http://www.thelearningchambers.com/2016/10/how-to-integrate-ozobots-with-math-part.html) található egy leírás, ahol a vizuális kódolás elemeivel irányították Ozit a koordináta rendszerben.

Adjuk össze a pályán található pozitív és negatív számokat a robot véletlenszerű újtát követve, így lesz játékos a gyakorlás... (http://www.daniellesplace.com/html/fantasy-crafts-activities.html#kingbot)

 

2. Természetismeret

Rajzoljuk le a víz körforgását, vagy a rovar fejlődését és kössük össze a képeket, tervezzünk útvonalat a térképen, kössük össze a tanult helységeket egy kódolt pályával. (http://www.talkinpinata.com/blog/2016/6/5/5-ideas-for-implementing-ozobots)

 

3. Szövegalkotás magyarórán

A robotot összekapcsolhatjuk a sztorikocka adta lehetőségekkel. Dobunk a kockákkal, elhelyezzük őket az előre elkészített fekete pályán, és felrajzoljuk a színkódokat. Alkothatunk olyan pályát is, ahol mi hozzuk létre, a kocka képeit követve, történetünket.

(http://www.zamiastkserowki.edu.pl/2017/03/ozoboty-i-kosci-opowiesci.html)

Ennél még érdekesebb lehet egy ilyen pályán:

A megvalósításról itt részletesebben: https://www.youtube.com/watch?v=IUS2pup12DA&feature=youtu.be

 

Ozit fel is öltöztethetjük papírruhákba (http://www.daniellesplace.com/html/ozobot-crafts-learning-activities.html), vagy 3D nyomtatóval készített "jelmezbe" (https://www.thingiverse.com/thing:1659399).

Legóból építhetünk házakat is az útvonal fölé:

http://www.techagekids.com/2016/02/ozobot-meets-lego-bringing-blocks-to.html

4. Történelem

Tegyünk időrendbe az eseményeket!

Ez működhet csaták, személyek, és a cselekmény sorba rendezésével is.

 

Úgy gondolom, hogy Ozi bevetésének a tanórákon csak a képzelet szabhat határt...

 

 

 

Programozzunk - Blockly játékok

Programozzunk - Blockly játékok

 

Aki keres, az talál, na, nekem is így sikerült rálelnem erre az programozást tanító oldalra. Az aktív programozók biztos ismerik, nekem azonban újdonság volt. Egyre inkább tetszik ez a tevékenység, főleg, hogy ilyen játékos formában foglalkozhatok vele.

Béta változatról van szó, tehát lehet tesztelni és tapasztalatokat megosztani a fejlesztőkkel. Szerencsére (szerencsémre), a magyar nyelv is beállítható.

A weboldal (https://blockly-games.appspot.com/?lang=hu) egy játéksorozatot ajánl fel, ahol a blokkalapú kódolás elemeit ismerhetjük meg.

Az egyes állomásokon különböző feladatokat kell megoldani, az első szakasz kivételével 10 feladat jelent kihívást a játékosok számára.

 

 

Rövid leírásokkal segítenek a feladat megértésében. A Labirintus pálya nagyon jó az egyes elemek megismerése mellett a tér-irány fejlesztésére is. A madaras rész megkönnyíti a különböző szögek megismerését, a filmes pedig a koordináta rendszerben való tájékozódást.

A Logo is megjelenik a teknősös pályán, illetve a tavas részen kacsák harcolhatnak egymás mellett, csak pontosan be kell állítani a lövedék röppályáját.

 

A játékok során a grafikus programozás elemei könnyedén elsajátíthatóak, valamint a JavaScript kódokat is megkapjuk a helyes megfejtés után.


Code.org ötletéhez hasonló, de sokkal egyszerűbb, letisztultabb felületről van szó.

Code Week

Kódolás hete

 

2016. október 15-22.

 


Programozás dramatizálással:

A mese, a dramatizálás, a programozás, a digitális eszközhasználat, az irodalom, mint közösségi élmény kombinációjából született meg az az ötlet, hogy kódoljunk mesét. A programozás tanításának egyik népszerű felülete a Scratch, elképzelésem az, hogy ezen alkalmazás elemeinek felhasználásával csempészem be ezt a digitális tevékenységet, de nem a megszokott formában, nem a megszokott platformon. Célkitűzésem, hogy megmutassam, a programozás összekapcsolható az irodalommal, közösségi élménnyé válhat. A felület elemeinek felhasználásával „élő robotként” irányíthatják a diákok egymást, mint a mese szereplőit, akik közben algoritmusokat hajtanak végre és mesét adnak elő.

http://events.codeweek.eu/view/13645/programozas-dramatizalassal/

 

Készülünk! :)