QQCSKA

Online és offline pedagógiai módszertár. Az oldal tartalma szerzői jogi védelem alatt áll."

Bognár Amália

magyar-történelem szakos tanár

Címkefelhő

Digitális Témahét 4. nap (2017.)

Digitális Témahét 4. nap (2017.)

 

Az eredményhirdetés előtti utolsó órán a héten szerzett ismereteiket rendszerezték a diákok. Mivel egész héten a képek bűvöletében éltek, ezért a projekt összegzése is a vizuális világ segítségével történt.

A Virtuális Múzeumot a http://www.classtools.net/3D/ oldallal készítették el. Elhelyezhettek benne képeket, videókat, de nemcsak letöltéssel oldhatták meg ezt, hanem maguk is létrehozhattak képmontázsokat.

A témahét rövid összefoglalóját én is így alkottam meg, a képek alatti szövegre kattintva érhető el a képhez tartozó leírás, mint egy igazi múzeumban:

http://www.classtools.net/3D/201704_tknKHD

A követők gyűjtése ma is folytatódott a megoldott feladatért és a legtöbb szavazatért is megkapták a csoportok a megérdemelt jutalmukat.

Az értékelés is folytatódott a "forradalmi tömeg" kitartóan szavazott.

 

A projektgazda osztály megfogalmazta véleményét a heti feladatokról, a heti iskolai létről.

 

Digitális Témahét 3. nap (2017.)

Digitális Témahét 3. nap (2017.)

 

A forradalmárok elérkeztek a következő helyszínre, a Múzeumhoz. Mindig kiemeljük történelemórán, hogy Petőfi itt nem szavalta el Nemzeti dalt (ezzel kapcsolatban téves információk keringenek a köztudatban is), ezzel a tudással kötöttük össze a képmanipulációt. A Múzeum mellvértjén álló Petőfit le kellett retusálniuk a Paint program segítségével a diákoknak, és a helyére Jókai Mórt kellett odatenniük. A képen megjelenő "Nemzeti dal Petőfitől" feiratot is el kellett tüntetniük, és a helyére írniuk a következőt "Jókai Mór buzdítja a tömeget".

 

Ezután a Híradó stúdiójába "látogattak" el a csoportok, itt egyrészt megbeszéltük a hír-álhír közötti különbséget, másrészt a forradalom következő helyszíneire vonatkozóan készítettek igaz és hamis információkat nyújtó híradós képeket. Ehhez a http://www.classtools.net/breakingnews/ oldalt használták.

Információkat is kaptak hozzá, egész héten olyan oldalakat ismerhettek meg, amelyeket további tanulmányaik során is felhasználhatnak:

Petőfi naplóbejegyzéseit = http://magyar-irodalom.elte.hu
Magyarország története sorozatból - https://www.youtube.com/watch?v=7bAccgrO47w&t=493s
Történelmi témájú cikkek - http://mult-kor.hu/20070315_a_nemzeti_dal_es_a_muzeum_kertje?pIdx=2
vagy http://tortenelemcikkek.hu/node/220

Két kódolt, gyorsasági feladatuk is volt:

1. Petőfi Sándor 15-DIK MÁRCIUS, 1848 című verse segítségével fejtették meg a titkos jelszót.

 

2. Az ASCII kódtáblát használtuk  a következő jelszó feltöréséhez.

 

Ha nem is az aranyeső, de a követők "hullottak" az égből, mivel a feladatmegoldásokkal, a kódfejtéssel és a forradalmi tömeg értékelésével sok-sok követőt szereztek.

Nagy örömmel olvasták iskolatársaik véleményét, hozzászólásait. Ők pedig óriási lelkesedéssel fogalmazták meg, hogyan is vélekednek munkáikról.

 

A projekt témájához kapcsolódott a Safer Internet (Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat) Netezz biztonságosan című interaktív foglalkozása. Köszönjük Sterner Zoltán Safer Internet oktató közreműködését, aki négy órát is tartott ma iskolánkban.

 


Digitális Témahét - 2017 - 1. nap

Digitális Témahét - 1. nap (2017.)

 

A témahét előkészítése, egy projekt megtervezése mindig nagy, de izgalmas feladat. Ezt a részt csak a megvalósítás szakasza tudja felülmúlni, amikor látja a pedagógus, hogy az, amit eltervezett, amit kitalált, az működik, és megtapasztalhatja azt is, hogy sikerült-e elérni azt a hatást, amelyet ki szeretett volna váltani a diákokból.

A múlt héten újra egyeztettük a táblagép, az internet, a csoportmunka szabályait, szempontjait a tanulókkal. Heterogén csoportokat alakítottunk ki. Megbeszéltük, hogy mi lesz a kerettörténet, mi a legfőbb feladat (ezt egy előző blogbejegyzésben leírtam:http://qqcska.blogger.hu/2017/03/31/digitalis-temahet-elokeszuletei).

A reggelünk már "jól" indult, nem volt vezeték nélküli internet a suliban, aztán vezetékes sem, de a negyedik órára megoldódott a probléma. Mivel eredetileg is infótermi munkát terveztem (muszáj volt, hisz a választott programok közül volt olyan, ami csak PC-n fut), ezért elfoglaltuk a termet, ahol szűkösen ugyan, de elfért az egész osztály.


Pörgős nap volt, mivel az adott osztálynak három olyan órája volt egymás után, amelyek a projekthez tartoztak.

A legfőbb cél az 1848. március 15-én zajlott forradalom helyszíneinek a "felkeresése", annak tudatosítása, hogy mi történt ott és akkor. Mindezt úgy, hogy digitálisan dolgoznak fel információkat, és ami a legfontosabb, amit nagyon szeretnek, digitális tartalmakat hozzanak létre.

 

1. állomás : Pilvax - kávéház

Petőfi naplóbejegyzéseiből kaptak információkat.

Feladatuk az volt, hogy verset írjanak a www.poet.hu segítségével. Azért szeretem az oldalt, mert ezen a verszerkesztő site-on lehetőség van jegyzetelni, rímeket, vagy  szinonimákat kérni  (a készülő vers fölött még az időmértékes verselés rövid és hosszú szótagjai is megjelennek).

Természetesen szempontokat is kaptak a diákok, jó versek születtek. Az elkészült munkát a projekt prezentációs felületére töltötték fel, ez most a https://dotstorming.com/ oldal volt. Ezeket előzetesen minden csoportnak elkészítettem és feltöltöttem linkjüket a tanári honlapra. A verset Qr-kódba is elrejtették (http://www.qr-code-generator.com/).

 

Ilyen versszakok születtek a hatodikosok "tollából"

vagy egy másik szövegesen  

 

2. állomás: Egyetem

A második feladat "hangos plakát" készítése volt. Hangfelvételeket gyártottak táblagépen, képeket töltöttek le és a http://blabberize.com/ weboldal támogatásával olyan "röpiratokat" alkottak, amelynek segítségével a Múzeumhoz hívták az embereket a délutáni találkozóra, vagy elszavalták a Nemzeti dal első két sorát. A képek kiválasztásánál figyeltek arra, hogy az jogtiszta legyen.

 

http://blabberize.com/view/id/1583478 http://blabberize.com/view?id=1583492

 

3. állomás: Landerer - nyomda

A "Landerer - nyomdában" 3D tervezővel készültek a munkák, itt a https://www.tinkercad.com/ oldalt használtuk, egy zászlót kellett terveziük felirattal, de ha valamelyik csoport mást szeretett volna, ha a témához kapcsolódott, akkor megvalósíthatta. Ez a feladat akkor is megoldható, ha nincs 3D nyomtatónk, hisz a tervező felülettel számtalan készsége fejlődik a tanulóknak. A legtöbb szavazatot kapott tervet ki is nyomtatjuk a hét második felében.

A mai nap már nem volt idő a kódolt feladat megoldására, de mivel lesz egy joker-óra, ott pótolni tudjuk az esetlegesen kimaradt feladatokat.

A csoportok véleményezték az összes tevékenységet, kiemelték azok közül a számukra könnyebb és nehezebb feladatrészt, valamint értékelték a csoportmunkát is.

A követők száma pedig gyűlt :)