QQCSKA

Online és offline pedagógiai módszertár. Az oldal tartalma szerzői jogi védelem alatt áll."

Bognár Amália

magyar-történelem szakos tanár

Címkefelhő

Kódolás hete, visszavárunk!

Kódolás hete, visszavárunk!

 

A mai napon egy aranyos találkozóval zártuk le a 2017-es Kódolás hetét.

Természetesen ez nem azt jelenti, hogy ezután nem kerül elő ez a tevékenység, hisz célunk, hogy az algoritmizálás, az a gondolkodásmód, amire ráállítottuk az agyunkat az elmúlt napokban (még mi humán beállítódású emberek is) életünk részévé váljon.

Szóval, találkozó...

Minden diák szereti megmutatni, bemutatni azt a munkát, amivel foglalkozott, amivel több időt töltött, amit megalkotott. Ezért az 5. osztályosok meghívták a felső tagozatba a 4. osztályosokat.Több szempontból is sikeresnek látom ezt a folyamatot, hisz előkészítheti a 4-5. évfolyam közötti átmenetet, illetve a Kódolás hetének részeseivé válhatnak a kisebbek is.

Természetesen az 5. osztályosok "mentorként" támogatták az általuk már ismert feladatok megoldásánál a kisebbeket.

Nagy izgalommal vártuk vendégeinket, akiket először egy bábelőadással leptünk meg. Itt is a szóbeli szövegalkotás, az improvizáció kapott szerepet, mint az Ozobottal történő mesealkotásnál. A gyerekek a választott bábok alapján egy mesét adtak elő, ahol előtérbe került az ÖKO-szemlélet, hisz egy vadász három próbája az erdő és állatainak védelméről, a szemétgyűjtésről, a természet és az ember közötti harmóniájáról szólt, humorral teletűzdelve.

Ezután megmutattuk az általunk legjobbnak ítélt Ozobot pályákat, ahol elmeséltük a hozzájuk kapcsolódó történeteket.

Az előre elkészített legókódokat is megkapták vendégeink, akik nagy lelkesedéssel álltak neki ezek megfejtéséhez, Ozobot pályákat is rajzolhattak és még micro:bittel is megismerkedhettek. A lelkesedés hatalmas volt :)

A mai nap a dekódolási verseny eredményhirdetésére is sor került. A díjakat kiosztottuk, nagy volt az öröm itt is.

Eredményes heteket zártunk, hisz a felső tagozatosok nagy része kódolással foglalkozott, úgy érzem, hogy az első lépést megtettük annak érdekében, hogy felhívjuk a figyelmet ennek fontosságára, és meghozzuk a kedvüket a 21. század egyik meghatározó tevékenységéhez.

Miért jó kódolni?

Miért jó kódolni?

 

A Kódolás hete alkalmat ad arra, hogy kiemelten foglalkozzunk a programozás alapjaival, hogy lehetőségünk legyen olyan diákoknak is megmutatni ennek sokszínűségét, akik ehhez még nem kerültek közel.

Egy-egy eszköz, módszer, csak akkor működik a tanórákon, ha hozzákapcsoljuk céljainkhoz, az adott témához, tanulói csoporthoz. A kódolással is így van ez, ha ezt megtesszük, akkor tud túllépni az informatikaórákon, és jelenhet meg más tanórákon is.

A múlt héten egy görög nyelviskolában jártunk, ahol hasonló feladatokat hajtottunk végre, mint amit a csornai iskolába is terveztünk. A felkérésnek megfelelőn görög témákhoz kapcsolódtunk, így görög mítoszok szereplőivel alkottunk történetet Ozobot segítségével, legóból a ASCII tábla segítségével görögséghez kapcsolódó szavakat kódoltunk, görög mítoszokat Scratch-cseltünk, és megismerkedtünk micro:bit fényjeleivel. A három óra alatt, egyidőben, eltérő életorú gyerekeket (7-15 éves) kötöttünk le ezekkel a kódolási lehetőségekkel, akik nagyon lelkesek voltak.

Az iskolában a Kódoljunk mindennap! felhívásnak megfelelően offline feladatokat kaptak a tanulók. Erről már itt http://qqcska.blogger.hu/2017/10/09/elindult-a-kodolas-hete írtam.

Az egyik kedvenc feladatom ez volt:

Az emberke színeit kellett kódolni a táblázat alapján, erről az ötletről itt olvastam: https://igamemom.com/color-mixing-computer-coding-preschool-rgb-code/

Büszke vagyok arra, hogy informatikaórán a felső tagozatosok többsége találkozott micro:bittel, megismerkedett az alapokkal, és vannak már olyan diákok is, akik beszereztek maguknak egy saját példányt az eszközből. Természetesen nem maradhatott ki a 3D nyomtatás sem, micro:bit kapott egy szép tartót is.

Az Ozobot-pályák is elkészültek, velük együtt a történetek is, a fantázia szárnyalt, a csoporttagok összedolgoztak, terveztek és alkottak.

Holnap meglátogat minket egy alsó tagozatos osztály, így alkalmunk lesz arra, hogy közösen kódoljunk!

LEGO társasjáték, Scratch és történelem

LEGO társasjáték, Scratch és történelem

 

A legót mindenki szereti... Nagyon sok képességet, készséget fejleszt. Arra gondoltam, hogy az idei Kódolás hetén (2017. okt. 7-22.) társasjátékot építünk tanítványaimmal legóból, a bábukat pedig a Scratch nyomtatott elemeivel irányítjuk, sőt ezt még a történelemmel is összekapcsoljuk.

Elképzelésem szerint:

1. Megépítjük a pályát.

(persze a gyerekek sokkal fantáziadúsabb legóterepet alkotnának, ez az én kezdetleges próbálkozásom)

2. Megbeszéljük a szabályokat + próbajáték

pl.

-A legnagyobb számot gurító diák kezdi a játékot
-A kezdő játékos még egyszer dob, ahányat dob annyit léphet <ezt már a Scratch elemeivel kell programoznia (irányok, lépésszám)>
A nyomtatott elemek változtatható adatai papírcetlikkel helyettesíthetők, illetve kinyomtathatók úgy, hogy ezek nem láthatók, és akkor filccel ráírható az aktuális adat, ami utána törölhető is)
-Ha valaki eléri a kincset, akkor válaszolnia kell egy (vagy több) kérdésre, ha helyes a válasz elveheti, ha nem, otthagyja (mondanivalóját is programoznia kell)
-Minden egyes kincs megszerzésekor el kell azt juttatni a ládába, amit a kincs megszerzése után azonnal meg kell tennie (parancssor létrehozása)
-Ha hibás a parancssor, kimarad egy körből
- stb...
Ez bármelyik tanórán működhet, hisz olyan kérdést teszünk fel a játék során, amilyet akarunk, kombinálhatjuk is a különböző tanórákhoz kapcsolódó ismereteket.
Ezen a honlapon (http://littlebinsforlittlehands.com/lego-computer-coding-stem-activities-for-kids/) találtam a következő ötletet: LEGO + ASCII, azaz a bináris számokkal kódolt betűket legóból is kirakhatjuk.
1 = fehér LEGO 0= piros LEGO
Vajon mit kódoltam a fenti képen? ;)
Ha nincs lehetőségünk az online kódolásra, akkor megoldhatjuk ezt offline is, bármilyen tanórán.
Kódolás hetéhez a következő oldalon lehet csatlakozni: http://codeweek.eu/