QQCSKA

Online és offline pedagógiai módszertár. Az oldal tartalma szerzői jogi védelem alatt áll."

Bognár Amália

magyar-történelem szakos tanár

Címkefelhő

QQCSKA vendégposztjai

QQCSKA vendégposztjai

 

Összegyűjtöttem egy bejegyzésbe azokat a kis "szösszeneteket", amelyek a Neteducatio Olvasószobájában jelentek meg. Remélem, hasznos írásoknak bizonyulnak.

1. rész: Mi kell ahhoz, hogy digitálisna alkossunk tanórán?

2. rész: A pedagógus előzetes feladatai az IKT alkalmazása előtt

3. rész: Online viselkedés, a szabályok lefektetése

4. rész: Gamification alkalmazása az árnyaltabb értékelésért

5. rész: Időutazás, avagy kerettörténet az élményszerű feldolgozásért

6. rész: Tricider, egy sokoldalú online felület

7. rész: Inklewriter, a döntések oldala

8. rész: Twiddla, az együttműködésért

9. rész: Vizuális megjelenés Crello-val

10. rész: Érzékenyítés okoseszközzel, avagy digitális nyomkövetés

Jelvények készítése

Jelvények készítése gyorsan és könnyedén

 

Az értékelés nehézségeit már több bejegyzésben is említettem. Nem szeretem az érdemjegyek "pontatlanságát", hisz úgy érzem, nem mindent mutat meg abból, hogy milyen képességekkel rendelkezik a diák, illetve éppen mennyi munkát fektetett bele az adott feladat végrehajtásába. Többek között emiatt szeretem nagyon a gamificationt. Igaz hosszadalmasabb tanári/tanulói munkát jelent, mire érdemjegyre váltjuk az összegyűjtött pontokat, jelvényeket (most csak az értékelés részét emelem ki, hisz a gamification ennél sokkal többet jelent), de árnyaltabb képet adhat tanítványainkról.

Egy jelvény, avatar, banner és logókészítő weboldalt szeretnék bemutatni.

http://www.makebadg.es/badge honlap lehetővé teszi, hogy pillanatok alatt készítsünk jelvényeket, amelyeket egyszerűen képformátumba letölthetünk, megoszthatunk.

Elképzelésem szerint év elején tanítványaimmal együtt készítjük el azokat a jelvényeket, amelyekkel majd a különböző tanórai és tanórán kívüli tevékenységüket "díjazom".

5-6. osztályban nyomtatott változatot szeretnék bevezetni, 7-8. évfolyamon digitális felületen szeretném megosztani, hogy ki milyen badgettel rendelkezik, egy egyszerű faliújságra gondoltam, nagy kedvencemre, a Linoitra (http://en.linoit.com/).

A jelvények elkészítésénél beállítható:

- az alak:

 

- az ikon (fel is tölthető a saját változat):

 

- a keret:

- a szín:

A jelvényre szöveg is írható:

Az avatar elkészítésénél beállítható a ruha, a fejfedő, az arc, a haj és ezek színei.

Az én avatarom:

Egy későbbi bejegyzésben szeretnék beszámolni arról, hogy milyen jelvényeket készítettünk tanítványaimmal, és milyen tevékenységekhez, tulajdonságokhoz kötöttük azokat.

Gamification - pontkövető felület

Gamification - pontkövető felület

 

Az értékelés egyik lehetséges útja a gamification, azaz a játékos gondolkodás. Azért szeretem, mert sokkal több lehetőséget ad a diákoknak, hogy megmutassák milyenek is valójában, például mennyire kitartóak, milyen képességekkel rendelkeznek és ehhez viszonyítva mit tudnak elérni. Mindenki másban jó, lehet közhelyes megjegyzés, de ha lehetőséget adunk arra, hogy egyrészt kiderüljön, ki miben jó, másrészt ennek megfelelően sikereket érhet el, akkor, ha nem is mindenki a 25- 30 fős osztályban, de a többség "kinyílik", szárnyalni fog. Természetesen nemcsak ennek az oktatási lehetőségnek köszönhető ez, hanem a több elem (az idő, tanár-diák viszony, módszertani skála stb...) találkozására is szükség van, de az egyik legjobb lehetőség minderre a játékos elemek bevonása a tanítási-tanulási folyamatba.

Aki úgy gondolja, hogy egy könnyű oktatási megoldásra talált, mivel csak "játékról" van szó, akkor arra kérem, próbálja ki, és meg fogja látni, mekkora tervezési folyamatot igényel a pedagógustól. Lehet azon is vitázni, hogy teremt-e versenyhelyzetet, és ha igen, akkor az minden tanulónak megfelelő-e; én azt tapasztaltam, hogy nem fogja fel mindenki ezt így. Amit azonban szeretnek a tanulók, hogy maguk dönthetik el - minden környezeti-lelki hatást, időkérdést, tanulási előmenetelt figyelembe véve -, hogy az adott tantárgyon belül mit tanulnak, melyik feladatot oldják meg.

A gamification hatékonyságának előfeltétele egy megfelelő pontkövető felület. Ennek kapcsán találtam egy weboldalt (http://alicekeeler.com/), ahol kész Google Drive táblázatokat tett elérhetővé a blogíró.

Két táblázat nyerte el a tetszésemet, amelynek egyes elemeit egy táblázatba vontunk össze. Nem véletlen a többes szám, köszönöm a segítséget Kemenesi Ágostonnak.

Az egyik táblázat (http://alicekeeler.com/2016/01/26/google-drive-level-up-challenge/) szerintem legfőképp egyetemen és szakgimnáziumokban alkalmazható. Az előzetes feladatok kijelölése után ezen a felületen lehetősége van arra a diákoknak, hogy maguk döntsék el, mely feladatokat oldják meg (apró célokra bontható a tanulási folyamat). Ez a tervezést elősegítő táblázat, amelyen a megfelelő szintek kiválasztott feladatát lehet bejelölni, a megoldás után még a megszerezhető jelvények is megjelennek, a táblázat tetején pedig az aktuális szint száma is látható. Érdemes kipróbálni, letölthető: http://alicekeeler.com/2014/12/18/gamify-your-pd-badges-and-level-up/

 

A másik táblázat az osztály vagy csoport munkáját fogja össze, nyomon követhető a dátum, feladat, maximális pontszám beírása után, hogy ki az, aki megoldotta azt, valamint ha megfelelően tette, akkor épp melyik szinten áll.

A táblázat letölthető innen: http://alicekeeler.com/2014/02/28/to-do-list-competition-level-up/

 

A mi variációnkban a következőképpen néz ki a a felület.

A táblázatba beírható az összes feladat, a határidővel együtt. A tanulók kiválaszthatják, hogy melyik feladatot akarják teljesíteni (ami külön táblázatban vagy más fájlban is feljegyezhető, az egyes szintek pontszámaival). Ez az adaptált táblázat az eredeti ponthatárokat tartalmazza. A feladat teljesítése és annak leellenőrzése után, az adott diáknál egy x-szel jelezhető annak elvégzése. A pontok összeadódnak, és ennek köszönhetően a szintek automatikusan változnak, a szintnek megfelelő jelvénnyel együtt. A táblázat egyes munkalapjain mindenki a saját igényeinek megfelelően változtathatja akár a ponthatárokat, akár a szintekhez kapcsolódó jelvényeket.

A táblázat letölthető innen: (Fájl/Másolat készítése)

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1AAhpGcdVQAa5DWxE1-ZJLPHAi3LwY1BNq-4P-geBbTs/edit?usp=sharing

 

A gamification legyen velünk! ;)