Hány tanítványunk érhető el rendszeresen online?

Netikettnek megfelelően, szabályokat követve használják az internetet?

Hogyan válhatnak tudatos felhasználóvá?

Miért adjunk az iskolában digitális eszközt a kezükbe?

Az egyik válasz ezekre a kérdésekre a megfelelő digitális lábnyom kialakítása lehet.

 

Mi a digitális lábnyom?

A szakirodalom szerint:

Digitális lábnyom, amely a digitális környezetben végzett tevékenységek után hagyott (hagyódó), adott személyhez tartozó nyomok összességét jelenti.

Egyik csoportja: egy személy aktív (elsődleges) digitális nyomának számít minden olyan tartalom, amelyet tudatosan vagy szánt szándékkal, elsődlegesen a megosztás céljával tett közzé az interneten.

Másik csoportja: azoknak az adatoknak az összessége jelenti, amelyet mások szánt szándékkal, tartalommegosztás céljából tettek közzé az illető személyét mellékesen érintve vagy kifejezetten vele kapcsolatban.

Harmadik csoportja: azokból az adatokból épül fel, amelyeket online tevékenységünk melléktermékeiként hagyunk hátra a digitális környezetben. Idetartoznak online vásárlásaink adatai, az e-mail rendszerünkben tárolt adatok, bankkártyás vásárlásaink adatai, Google-kereséseink vagy az IP-címünk.

 

Forrás:

  • Ollé János, Lévai Dóra, Domonkos Katalin, Szabó Orsi, Papp-Danka Adrienn, Czirfusz Dóra, Habók Lilla, Tóth Renáta, Takács Anita, Dobó István: Digitális állampolgárság az információs társadalomban. Budapest, Eötvös Kiadó, 2013.

 

Tegyünk azért, hogy a "tudatos, biztonságos, netikett", szavak bekerüljenek a tanulók szókincsébe, értsék és tudják is, hogy mit takarnak ezek a szavak, és akkor megfelelő digitális lábnyommal fognak rendelkezni!