QQCSKA

Online és offline pedagógiai módszertár. Az oldal tartalma szerzői jogi védelem alatt áll."

Bognár Amália

magyar-történelem szakos tanár

Címkefelhő

Honfoglaló másképpen

Honfoglaló másképpen

 

A 3D nyomtató elnyerése céljából elkészített társasjáték megerősített abban, hogy mennyire hatékony, ha végre szabadjára engedjük kreativitásunkat, hagyjuk, hogy a diákok ötleteljenek, saját szabályokat alakítsanak ki.

A honfoglaló játékot sokan ismerik tanítványaim közül, ezért arra gondoltam, készítünk egy sajátot. A társasjáték elemeit 3D nyomtatóval készítettük el (még nem teljes a készlet), a szabályokat pedig minden osztály ebben a tanévben alakítja ki majd történelemórán.

Az alapkoncepció a következő:

- 3 csapat - 3 szín (zöld, fehér, piros)

- Magyarország térkép (megyetérkép)

- a megye elfoglalásához szükséges:

  • 3-3 torony összegyűjtése
  • 6 torony két várra váltható be (3 torony/1 vár) 
  • 2 vár egy koronára cserélhető, ha a koronát megszerezte egy csapat, akkor az övé a megye

- az egyes elemek megszerzéséért kérdésekre kell válaszolniuk, a kérdéskártyákat a csoportok készítik el (az adott témakörhöz kapcsolódva)

- ha valamelyik csoport megszerzett egy megyét, lehetősége van párbajozni egy másik megyéért, de csak akkor, ha már az is koronás (kérdéspárbaj)

Szerintem megfelelő összefoglaló, rendszerező, vagy új ismeret feldolgozó órára is, hiszen a lecke szövegének feldolgozása után olyan kérdéseket lehet feltenni, amely megmutatja, hogy mennyire sikerült megérteni azt (lényegkiemelés, kulcssszavak, fogalmak, személyek).

Természetesen a megvalósítás tárháza végtelen, minden attól függ, mennyire mozgatja meg a diákok fantáziáját.

 

3D társasjáték - ötletelés

3D társasjáték - ötletelés időszaka

 

Egy társasjáték létrehozása nem egyszerű feladat, de ha az ember szerencsés, és kreatív diákok veszik körül, akkor ez a folyamat is könnyebbé válhat.

Ha működőképes és érdekes feladatokat akarsz végrehajtani az iskolában, mindenképpen kérdezd meg a gyerekeket. Persze, szükséges, hogy megfelelő kerettörténetet válassz, ami elindítja a fantáziájukat, az alkotásvágyukat.

A mi társasjátékunk kapcsolódik a Digitális Témahétre tervezett projekthez.

Így a címe: Vigyázz, kész, Petőfi!

Tartalma: az 1848. március 15-én zajlott forradalom

Először a társasjátékhoz kapcsolódó kártyákról és főbb szabályokról döntöttünk, illetve megbeszéltük, hogy milyen elemeket (dobókocka, bábu, tábla) készítünk hozzá a 3D nyomtatóval.

Az öteletroham beindult - harcok, küldetések, pontok, kulcsok, sorskártyák, képességkártyák...

Az ilyen jellegű feladatokat nagyon szeretem, nem tudom szavakba önteni milyen érzés, amikor látom a "csillogást" a diákok szemében, amikor érzem, hogy gondolkodnak és jobbnál jobb elképzelésekkel, tervvel állnak elő.

Képek az ötletelésről

 

Közben természetesen nyomtatunk/nyomtattunk is.

Íme a gyűjteményünk (Colosseum, Parlament, Notre Dame, Diadalív, baglyos, könyvjelző, Taj Mahal):

Találkozás a 3D nyomtatóval

Találkozás a 3D nyomtatóval

 

Egy pályázatnak köszönhetően egy hónapra gazdagabbak lettünk egy Crafbot típusú 3D nyomtatóval.

Érzelmeink:

1. Amikor megtudtuk: Nem hisszük el!!!! (csodálkozó)

2. Amikor megkaptuk: Hú, de jól néz ki! (már megfogtuk, akkor tényleg itt van)

3. Amikor összraktuk: Reméljük, mindent felszereltünk! (bizakodó)

4. Amikor kalibráltuk: Biztos, hogy megfelelő a távolság a fej és a tálca között... ?! (bizonytalankodó)

5. Amikor nyomtattunk: ÓÓÓÓÓ! (Te jó ég!)

6. Amikor elmozdult a nyomtatni kívánt elem: Jesszus... (100%, hogy elrontottuk...)

7. Amikor elkészült az első tárgy: Csodálatos! (innentől nem fogunk tanítani, csak nyomtatni!)

Mielőtt megkezdtük volna a gyerekekkel a közös 3D nyomtatást és a pályázat előírásának megfelelően a társasjáték tervezését, természetesen, meg akartuk ismerni a gép működését, hogy tapasztalatokat gyűjtsünk.

Sikeresen felszereltük a hiányzó elemeket a nyomtatóra, kalibráltunk, többször is (előtte nagy lelkesedéssel néztük az ezzel kapcsolatos interneten elérhető videókat). Majd felkerestünk egy kedves kolléganő, Nemes-Nagy Erika, tanácsára egy olyan oldalt, ahol többféle csoportosítában kész tárgyakat találtunk. Ezeket a mentés után a Craftware program segítségével slice-tuk (szeleteltük), majd ezután pendrive segítségével jutattuk el a nyomtatóhoz. Folyamatosan figyeltük, mi történik, leírhatatlan érzés volt, ahogy a szemünk láttára elkészült egy-egy objektum.

Voltak nehéz pillanatok, hisz megtörtént az is, hogy a folyamat közben elmozdult a nyomtatni kívánt elem. Szerencsére, hasznos tanácsokat kaptunk Erikától, illetve a Facebookon működő 3Dtech az iskolában elnevezésű csoport tagjaitól. Nagy köszönet nekik! Megtudtuk, hogy mire is figyeljünk:

- a tálca legyen tiszta

- legyen megfelelő a fej és tálca távolsága

- a tálca az anyagnak megfelelő hőmérsékletű legyen

- készítsünk raft-ot az elemek alá, ha csak kis mértékben érintkezik a tálcával

- a szobahőmérsékletre is érdemes figyelni (minimum 20 fok)

Aztán egyre bátrabbak lettünk. A Digitális Témahéten az 1848. március 15.-i forradalom lesz a témánk, ezért rendeltünk piros és zöld PLA anyagot, hogy a magyar színekkel "játszani" tudjunk. (fehéret, sárgát, szürkét és feketét kaptunk) Így már lehetőségünk volt arra, hogy a témahétre legyártsuk a díjakat. A toll alá mi tettük oda a talpat, tehát már valamilyen szinten szerkesztettünk.

Így készült:

Ilyen lett: